Om Randi

Mit navn er Randi Hedelund Jeppesen. Jeg er født i 1978 og er uddannet lærer.

Jeg har ordblindhed og har derfor livslang erfaring med, hvordan det er at gå i skole og tage en uddannelse med ordblindhed. Jeg kommer fra en tid, hvor der ikke fandtes hjælpemidler som syntetisk tale på dansk, skrivestøtte eller tale-til-tekst – alt det, der i dag gør en stor forskel.

Først da jeg begyndte på VUC i år 2000 for at tage fag på 9.-10. klasses niveau og flere HF-fag, opdagede jeg, at der fandtes effektive IT-hjælpemidler for mennesker med ordblindhed. Det blev et vendepunkt for mig.

Jeg var en af de første i Danmark, der fik en IT-rygsæk – og det åbnede en helt ny verden for mig. Pludselig kunne jeg klare mig selv på områder, hvor jeg før var afhængig af andres hjælp. Jeg kunne selv læse mine breve ved at scanne dem og få dem læst højt. Det samme gjaldt teksterne, jeg fik udleveret i skolen – nu kunne jeg selv læse dem med ørerne.

Når jeg skulle skrive, kunne jeg høre, hvad jeg skrev, mens jeg skrev det. Det betød, at jeg nu kunne lave tekster, som andre faktisk kunne læse og forstå. Det var en kæmpe forandring – og en stor frihed.

Randi Hedelund Jeppesen fra Hjælp til Ord
Randi fra Hjælp til Ord hjælper ordblinde og deres familier og lærere

Det var en stor oplevelse for mig at finde ud af, at jeg godt kunne klare mig selv. Det gav mig troen på, at jeg kunne tage lige præcis den uddannelse, jeg drømte om – og blive lige det, jeg ville. Min største drøm var at blive lærer, for jeg elsker at formidle og dele viden med andre på mange forskellige måder.

Jeg valgte at starte på Den Frie Lærerskole i Ollerup på Sydfyn, fordi jeg dér kunne få drama som linjefag – noget jeg brænder for. Derudover havde jeg også dansk, religion og idræt som linjefag.

I 2008 blev jeg færdiguddannet lærer.

Gennem min uddannelse fik jeg mange gode erfaringer med at bruge IT-hjælpemidler. Derfor føltes det helt naturligt for mig, at jeg som lærer også kom til at undervise i brugen af dem.

I 2014 valgte jeg at blive hjemmegående for at kunne fokusere mere på min lille familie – min mand og vores to drenge.

Hjælp til Ord kom til verden

I 2017 kriblede det dog så meget i mig for at komme ud og bruge noget af det, jeg er rigtig dygtig til – nemlig at formidle og bruge læse- og skriveteknologi til mennesker med ordblindhed. Derfor oprettede jeg virksomheden Hjælp til Ord. Siden da har jeg arbejdet passioneret med at undervise elever med ordblindhed, deres lærere og forældre i håndteringen af ordblindhed og i brugen af Iæse- og skriveteknologi. Jeg har undervist, holdt kurser og foredrag og givet sparring på mange forskellige skoler over hele landet.

I 2019 blev jeg af Ordblindeforeningen Danmark udpeget til at sidde i DR’s brugerråd for tilgængelighed. Her afholdes tre møder om året, hvor jeg bidrager med hvilke tiltag, der kan gøre DR mere ordblindevenlig.

I 2023 blev jeg ligeledes udpeget af Ordblindeforeningen Danmark til TV2’s brugerråd for tilgængelighed.

Jeg har siden 2014 siddet i ad hoc-gruppen for Notas* Erhvervs-service og er derfor altid godt opdateret på, hvad der sker i Nota.

Jeg har tidligere været frivillig rådgiver i Ordblindeforeningen Danmark og derigennem fået kurser i bl.a. lovgivningen omkring undervisning og test af ordblinde.

* Nota er en del af Det Kongelige Bibliotek og producerer samt udlåner tekster, der er gjort tilgængelige for mennesker med læsevanskeligheder. Nota arbejder på vegne af staten og hører under Kulturministeriet. Formålet er at sikre, at alle – også dem, der ikke kan læse almindelig trykt tekst – har lige adgang til viden, samfundsliv og gode læseoplevelser.

Hvorfor er der brug for Hjælp til Ord?

Den teknologiske udvikling går stærkt, og på mange områder bliver det hele tiden nemmere at leve med ordblindhed.

Kort sagt: Det er blevet lettere at klare sig selv, også med ordblindhed.

Samtidig er der også mere og mere, vi skal læse i hverdagen. I dag findes der næsten ikke et job eller en uddannelse, uden at skulle læse og skrive hver eneste dag.

Når lærere får værktøjerne til at støtte elever med ordblindhed

“Min vision er, at alle med ordblindhed skal kende til og lære at bruge læse- og skriveteknologi, for at kunne læse og skrive på lige fod med andre.

Min styrke er, at jeg selv lever med ordblindhed, bruger teknologien og jeg er uddannet lærer. Det giver mig en helt særlig forståelse – jeg kender udfordringerne fra begge sider af bordet.

Netop derfor ved jeg, hvor vigtigt det er med den rigtige vejledning og undervisning.”

Der findes i dag masser af teknologi, der kan gøre en stor forskel for mennesker med læsevanskeligheder – desværre er det langt fra alle, der kender til mulighederne. Mange lærere, forældre, elever og voksne mangler viden om de IT-hjælpemidler, der faktisk kan gøre hverdagen og undervisningen meget lettere.

Jeg oplever, at de hjælpemidler, vi har lige ved hånden, ofte ikke bliver brugt – ganske enkelt fordi kendskabet til dem mangler. Det betyder, at alt for mange børn og unge med ordblindhed risikerer at føle sig hægtet af undervisningen.

Det vil jeg gerne være med til at ændre på.

Derfor tilbyder jeg undervisning i læse-og skriveteknologi og AI målrettet mennesker med ordblindhed. Jeg tilbyder også en række andre ydelser, der kan støtte lærere, læsevejledere, forældre og elever i arbejdet med at skabe bedre rammer og muligheder for alle med læsevanskeligheder.

FAQ / Ofte stillede spørgsmål

Ordblindhed rejser mange spørgsmål. Her har jeg svaret på nogle vigtige spørgsmål, som jeg ofte møder i mit arbejde med ordblindeundervisning. Jeg svarer med vilje ret kort og overskueligt. Vil du dykke ned i mere viden på et særligt område om ordblindhed, kan du bruge de links, som jeg har samlet her.

 

Er ordblindhed arvelig?
Ordblindhed er delvist arvelig. Man mener at ca. 60 % tilfælde af ordblindhed er arveligt betinget. 

 

Er ordblinde bedre til at bruge deres hænder eller mere kreative end ikke ordblinde?
Vi ordblinde er præcis lige så forskellige som alle andre mennesker. Det vil sige, at hverken særlig intelligens, mangel på intelligens, håndelag eller kreativitet følger med ordblindhed. 

 

Kan jeg vokse fra min ordblindhed?
Hvis du er ordblind, bliver du ikke fixet eller helbredt, men du kan blive meget bedre som læser og skriver. Ordblindhed er en indlærings-vanskelighed – ikke en indlærings-umulighed.

 

Kan jeg selv gør noget for, at min søn/datter ikke udvikler ordblindhed, hvis jeg selv er ordblind?
Det første du kan gøre er at være opmærksom på tegn på ordblindhed allerede fra barnets første taleudvikling, som f.eks. korrekt udtale i børnehavealderen. Vær opmærksom på at barnet bliver stimuleret med rim, remser og ordlege.

Dernæst er det en god idé at fortælle børnehaven og ved skolestart, at du selv har ordblindevanskeligheder, så I kan være fælles opmærksomme på at sætte ind. Da ordblindhed er medfødt, kan du ikke forhindre ordblindhed, men du kan i samarbejde med en ordblindevenlig skole gøre meget for, at det ikke skal blive en stor vanskelighed for barnet.

 

Hvad er en ordblindevenlig skole? 
En ordblindevenlig skole har en opdateret ordblindepolitik, stiller skrive- og læseteknologi til rådighed og underviser i brugen af dem. Skolen tilbyder ordblindevenlig undervisning i alle fag og sikre alt materiale er tilgængeligt med LST.  Gå i dialog med skolen, hvis du er i tvivl om, hvorvidt den er ordblindevenlig.

 

Findes it-rygsækken stadig?
I dag får man ikke længere udleveret en hel it-rygsæk med computer, oplæsnings- og skriveprogrammer, scanner og andet udstyr, som man gjorde tidligere. De fleste har allerede selv en computer og en telefon, så tilskuddet gives som regel kun til programmerne med oplæsning og stavehjælp.

 

Hvad er LST? 
LST er en forkortelse af læse-og skriveteknologi. LST er kort fortalt al den teknologi, der gør det muligt at skrive med stemmen og læse med ørene.  Læse-og skriveteknologien bliver hele tiden bedre, og kan let tilpasses den enkeltes behov. Med LST er det muligt at arbejde med læsning og skrivning på samme niveau som en jævnaldrende. Du kan læse mere om IT-hjælpemidler til ordblinde her.

 

Hvad betyder det at læse med ørerne?
Når jeg siger, at jeg læser med ørerne, mener jeg, at jeg lytter til det, jeg ellers ville læse. Det kan være ved at markere tekst og få den oplæst af en syntetisk stemme eller ved at høre lydbøger indtalt af menneskelige oplæsere. Det hjælper mig både til bedre læseforståelse og til at læse hurtigere.

 

Hvad vil det sige at skrive med stemmen?
Når jeg siger, at jeg skriver med stemmen, er det fordi, jeg indtaler det, jeg gerne vil skrive, og computeren eller telefonen skriver det for mig. Teknologien kaldes tale til tekst og kan bruges til både enkeltord, der er svære at stave, og til hele sætninger eller tekster. Det øger skriveflowet og gør, at man kan bruge ord, man godt ved, hvad betyder og kan udtale, men som man måske ikke lige kan stave til.

 

Er ordblindhed og dysleksi det samme?
Dysleksi er det internationale ord for ordblindhed – Så ja, det er det samme.  Der er i disse år ved at ske et skifte i Danmark fra næsten kun at bruge ordet ordblindhed til mere og mere at anvende ordet dysleksi.  

Argumenterne for at bruge ordet dysleksi er

  • at det er internationalt, så flere lande bruger samme betegnelse
  • og at det kan være nemmere at sige: “Jeg har dysleksi” i stedet for “Jeg er ordblind”, som om det er hele mig og min identitet

Argumentet mod at bruge dysleksi kan til gengæld være

  • at det kan være svært at stave og at udtale 
  • og at ordet dysleksi er et fremmedord for mange, når vi netop har fået større fælles forståelse og opmærksomhed på, hvad ordblindhed er.  

 

Ændrer sproget sig om ordblindhed?
For ikke så mange år siden sagde vi jeg er ordblind og elever er ordblinde. Mange gør det stadig. Men der er begyndt at ske en ændring, hvor vi i højere grad siger jeg har ordblindhed eller elever med ordblindhed. Det giver god mening, for ordblindhed er noget, vi har – ikke noget, der definerer hele vores identitet. Vi siger jo heller ikke, at vi er diabetes, hvis vi har diabetes. Udviklingen hjælper os til at se mennesket først og udfordringerne bagefter.

 

Kan ordblindhed gå ud over selvtilliden?
Som ordblind kan det være svært at bevare troen på sig selv og sit eget værd, fordi du oplever vanskeligheder med noget, der tilsyneladende er meget nemt for de fleste andre. Allerede ved skolestart kan der opstå en følelse af at være anderledes, ikke at være god nok og ikke at kunne følge med de andre. Her er det vigtigt, at du dyrker det som du er god til og som gør dig glad. Det kan f.eks. være en hobby eller en fritidsaktivitet, hvor du er på lige fod med jævnaldrende.

 

Hjælper det at blive hørt?
Som forælder til et barn med ordblindhed kan det være en god idé at få hjælp fra en person, der kender til de følelser, der er forbundet med at være ordblind. På den måde får du de rigtige værktøjer til at håndtere dit barns tanker og situation. Du kan læse mere om hjælp til ordblindhed her.

 

Hvor stor er risikoen/ sandsynligheden for, at mit barn er ordblind, når begge forældre er ordblinde?
Man siger, at hvis én eller begge forældre er ordblinde, er der 4 gange større risiko for, at barnet har ordblindevanskeligheder.  

 

Er der forskellige grader af ordblindhed?
Ja, der er forskellige grader og udfordringer med ordblindhed. Nogle er så hårdt ramt, at de ikke kan stave deres eget navn, og andre kommer igennem en universitetsuddannelse, før de testes og opdager ordblindheden.

 

Hvor mange i Danmark har ordblindhed? 
Der er ca. 8% med ordblindevanskeligheder, og helt op til 20% af Danmarks befolkning, der har svært ved at læse og skrive uden dog at være ordblinde. 

 

Kan der være forskel på dagene som ordblind?
Ja, der kan være stor forskel på hvor meget du er påvirket af ordblindhed fra dag til dag. Lige fra dage, hvor det opleves at man har glemt alt, hvad man har lært i forhold til at læse og stave – og til dage hvor det til gengæld føles let og overkommeligt, ja, næsten som om ordblindheden er forsvundet.
Der er selvfølgelig også forskel på, om du har en hverdag med store krav om læsning og skrivning, eller du har hverdage, hvor skriftsprog næsten ikke indgår, og hvor din ordblindhed ikke har betydning. 
Uanset hvilket arbejdsliv du har, kan der også være forskel mellem kursus- og rejsedage med store krav til læsning, og hverdage med mindre krav lige på dét område.  

 

Hvordan bliver jeg klogere på ordblindhed?
Der findes en lang række kurser, der oplyser om hvad det vil sige at være ordblind. Kurserne skaber bedre forståelse for udfordringerne ved ordblindhed, og viser hvilke muligheder der er for at hjælpe og støtte. Du kan læse mere om ordblindekurser her.

Siden formidler viden om ordblindhed til ordblinde, pårørende og fagpersoner om bl.a diverse tilbud og støtte i forbindelse med uddannelse og job for unge og voksne med ordblindhed.

Det Kongelige Biblioteks Nota-service er et bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder. De giver adgang til tusindevis af bøger samt adgang til Notas specialister, viden og nyheder inden for ordblindeområdet.

Inspiration og viden om ordblindhed til bl.a undervisere, fra Børn-og undervisningsministeriet.

Ordblindeforeningen Danmark

Ordblindeforeningen er en medlemsbaseret forening, som siden 1942 har varetaget mennesker med ordblindheds interesser over for myndighederne og offentligheden.

“Let Vejen” er relevant for alle med interesse for ordblindhed. ”

Vil du gerne høre mere?

LAD OS TAGE EN SNAK